Klíčové aktivity

  1. Přípravné a průběžné aktivity k realizaci projektu
  2. Tvorba koncepčních materiálů a studijních opor pro inovaci matematických předmětů
  3. Pilotní ověření inovovaných předmětů
  4. Tvorba elektronických didaktických testů
  5. Tvorba elektronické banky matematických úloh
  6. Příprava a uspořádání konference
  7. Realizace didaktických seminářů

1. Přípravné a průběžné aktivity k realizaci projektu

Ke splnění cílů projektu v daném časovém horizontu je nezbytná analýza vzdělávacích potřeb studentů studijních oborů z hlediska jejich matematických a didaktických kompetencí, která umožní identifikovat vzdělávací potřeby cílové skupiny a komparovat je s pregnantní deskripcí výchozího stavu matematického vzdělávání budoucích učitelů primárních a speciálních škol. Data potřebná pro analýzu vzdělávacích potřeb budou získána prostřednictvím nestandardizovaného dotazníku a didaktického testu.

Uvedené aktivity mají charakter výchozí aktivity a determinují další obsahovou i metodickou stránku následných klíčových aktivit.

Aktivita bude dále realizována:

a)     obsahovou analýzou kurikulárních dokumentů, koncepčních a metodických materiálů - stávajícího obsahu studijních programů - pro výuku matematických předmětů, z hlediska aktuálních potřeb školské praxe,

b)    konzultacemi s Katedrou primární pedagogiky a Ústavem speciálně pedagogických studií PdF UP (garanty obou oborů), sesterskými katedrami matematiky v ČR a se zahraničními partnery, s nimiž má katedra dlouholetou spolupráci,

c)     konzultacemi s oběma partnery projektu.

 

na začátek

2. Tvorba koncepčních materiálů a studijních opor pro inovaci matematických předmětů

U každého z předmětů v obou studijních programech zamýšlíme:

  • vytvořit či inovovat osnovy jednotlivých předmětů,
  • vytvořit pojmové mapy,
  • vytvořit elektronické studijní opory pro jednotlivé předměty.

Inovace osnov jednotlivých předmětů bude vycházet z aktuálních potřeb a trendů současného vzdělávání. Osnovy budou vymezovat vzdělávací obsah každého předmětu rozčleněného do logických celků. Bude v nich specifikován rozsah výuky, způsob ukončení výuky i další doporučená studijní literatura.

Vytvořením pojmových map chceme docílit lepšího uspořádání vzdělávacích obsahů jednotlivých předmětů tak, aby tvořily souvislé a vzájemně propojené celky.

Součástí aktivity bude i zakoupení výukových pomůcek pro podporu prezenční výuky (didaktické hry, didaktické počítačové hry, stavebnice - Polydron, Geomag, výukové programy, aktuální sady učebnic matematiky pro 1. - 5. ročník ZŠ, aktuální sady učebnic matematiky pro 1. - 5. ročník speciálních základních škol apod.)

na začátek


3. Pilotní ověření inovovaných předmětů

Pilotní ověření inovovaných předmětů bude probíhat ve dvou fázích:

1. fáze - LS 2011/2012 + ZS 2012/2013

V tomto období budou poskytnuty do výuky ve všech ročnících obou zmíněných studijních programů nově vytvořené inovované osnovy a studijní materiály doplněné o multimediální prvky. V závěru akademického roku, dostanou studenti k vyplnění evaluační dotazník, který bude pro autory studijních opor sloužit jako zpětná vazba, na jejímž základě budou moci autoři případně některé věci změnit či doplnit.

Studenti předmětů MANAD - Matematické vzdělávání nadaných žáků a HANDI – Matematické vzdělávání handicapovaných dětí v rámci výuky navštíví partnerské školy.

2. fáze - LS 2012/2013 + ZS 2013/2014

V tomto období bude probíhat 2. fáze ověření. Do výuky budou poskytnuty finální verze zpracovaných studijních opor, studenti získají možnost pracovat s elektronickou bankou mat. úloh. Vyučujícími budou využity elektronické didaktické testy. Studenti předmětů MANAD a HANDI v rámci výuky opět navštíví partnerské školy.

na začátek

4. Tvorba elektronických didaktických testů

Cílem klíčové aktivity je vytvořit didaktické testy jako nástroje k ověřování získaných vědomostí studentů v rámci jejich studia u oborových předmětů v obou studijních programech v závěru semestru. Jednotlivé testové položky budou úlohami uzavřenými, úlohami s vícenásobnou odpovědí.

Po vytvoření budou tyto testy převedeny do elektronické podoby umožňující i automatické vyhodnocení.

na začátek

5. Tvorba elektronické banky matematických úloh

Bude vypracován strukturovaný soubor matematických úloh a námětů činností pro jednotlivé inovované předměty, který bude v elektronické podobě studentům k dispozici k přípravě na cvičení, semináře, průběžnou kontrolu studia i k přípravě na zkoušky. Úlohy budou umístěny na webové stránce projektu a budou studentům přístupny.

V každém podsouboru (témata z oblasti geometrie, algebry, aritmetiky, opakování středoškolské matematiky) budou užity úlohy otevřené, s tvořenou odpovědí, ve třech úrovních:

- Řešené ilustrační úlohy jako návod k samostatnému řešení studenty,

- Zadání dalších úloh s gradující obtížností,

- Výsledky úloh.

Elektronická banka úloh bude průběžně doplňována a upravována podle zkušeností řešitelského týmu a podle zájmu a potřeb studentů, bude také doplňována metodickým komentářem garantů předmětů.

Realizace uvedené aktivity poskytne studentům dostatek příležitostí k samostatnému procvičení učiva a přípravě k zápočtu a zkoušce při zohlednění individuálních potřeb a požadavků cílové skupiny.

Elektronická banka matematických úloh

na začátek

6. Příprava a uspořádání konference

Cílem klíčové aktivity je uspořádat další ročník mezinárodní konference EME (Elementary Math Education), jejímž cílem je prezentovat původní výsledky vědeckovýzkumné a odborné práce v oblasti matematiky a didaktiky matematiky, zaměřené na aplikaci v primárním matematickém vzdělávání a ve vysokoškolské přípravě učitelů.

Konference bude primárně určena akademickým pracovníkům, vítáni jsou ale i učitelé základních škol.

Konference bude uspořádaná pod záštitou děkanky Pedagogické fakulty UP v Olomouci. Předpokládaný termín konání konference: duben 2012.

na začátek

7. Realizace didaktických seminářů

V průběhu probíhajícího projektu bychom s využitím zkušeností z minulých let uspořádali celkem 8 didaktických seminářů tematicky zaměřených na aktuální témata korespondující s nově koncipovanými předměty (např. matematické vzdělávání žáků mimořádně nadaných, matematické vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, projekt ve výuce matematiky, didaktické počítačové hry ve výuce matematiky apod.).

Na seminářích budou přednášet akademičtí pracovníci z jiných pracovišť zabývajících se danou problematikou nebo odborníci z praxe.

Časový harmonogram:

akademický rok 2011/2012 - 2 semináře v zimním semestru, 2 semináře v letním semestru

akademický rok 2012/2013 - 2 semináře v zimním semestru, 2 semináře v letním semestru

Vítáni budou nejenom zájemci z řad studentů, ale i pedagogické veřejnosti.

na začátek